Puhastamine on muutunud moes ja isegi noored on sellest vaimustunud. Sinituote on loonud uued puhastusvahendid, kuid üks 30-aastane klassikaline toode on endiselt kõigi lemmik.
„Kuigi veel mõni aeg tagasi oli muret noorte oskuste puudumise pärast, on paljud kahekümnendates noored nüüd väga teadlikud puhastusmeetoditest ja -vahenditest,” ütleb Sinituote tegevjuht Johanna Hamro-Drotz.
Kes oleks kümme aastat tagasi uskunud, et koristamine muutub moes? TikToki ja Instagrami lühivideotes puhastavad noored sotsiaalmeedia mõjutajad ahjusid, radiaatorite vahed ja kaltsifitseerunud vannitoa plaadid. Maagilised enne-ja-pärast pildid kodudest inspireerivad jälgijaid moppi haarama.
Sinituote tegevjuht Johanna Hamro-Drotz on samuti märganud puhastamise buumi.
„Kui veel mõni aeg tagasi muretseti noorte kodumajapidamisoskuste puudumise pärast, siis nüüd on paljud kahekümnendates noored väga teadlikud puhastustehnikatest ja -vahenditest,” ütleb Hamro-Drotz, kes usub, et see on osa suuremast sotsiaalsest muutusest.
Puhastamise buum saavutas haripunkti koronaviiruse pandeemia ajal, kui tervislikel põhjustel rõhutati puhaste pindade tähtsust. Kuna igapäevaelu muutus kodukesksemaks, hakkasid soomlased huvituma sisekujundusest ja aiandusest.
„Tänapäeval soovivad inimesed ka tasakaalu oma stressirohke digitaalse elu jaoks. Kui istud kogu päeva arvuti ees, võib vaba aja veetmine kätega töötades ja ise midagi meisterdades tunduda palju nauditavam. Puhastamine on nagu hetke tähelepanelikkus, mil mõistus saab puhata.”
Puhastamine on nagu mindfulnessi hetk, kus meel saab puhata, ütleb Sinituote tegevjuht Johanna Hamro-Drotz.
Hamro-Drotzi sõnul peegeldub puhastamisrevolutsioon ka muutuvates soorollides.
„Kuigi koristamine on traditsiooniliselt peetud pigem naiste ülesandeks, hakkavad majapidamistööd lõpuks peredes ühtlasemalt jagunema. See muutus peegeldub ka meie tarbijauuringutes.”
Kõik algas Sinipii-ga
Johanna Hamro-Drotzi lapsepõlvekodus on puhastus olnud kirglik vestlusteema alates 1980. aastate lõpust. Tol ajal ostis Johanna isa Ilkka Brotherus pankrotistunud puhastusvahendite tootja Sini-Tuote Oy eesmärgiga muuta vana bränd taas kasumlikuks. Uus omanik muutis nime Sinituote Oy-ks ja hakkas arendama puhastusvahendite valikut.
Brotherus nägi erilist potentsiaali kvaliteetsetes puhastusvahendites, millel on käepidemed. Hea näide sellest on Sinipiika, 1950. aastatel välja töötatud käsn käepideme ja pigistamismehhanismiga.
„Sinipiika on endiselt tootevalikus, kuid mu isa asus selle kõrvale looma uut puhastusvahendite süsteemi. Aluseks oli luua tooteperekond, kus erinevad harjad, küürimispadjad ja mopid saaks kinnitada ühe käepideme külge. See on mitte ainult ökoloogiline, vaid ka ergonoomiline mõtlemine.”
Uued prototüübid saadeti sageli kogu perele hindamiseks ja katsetamiseks. Johanna Hamro-Drotz teenis teismelise eas taskuraha, saates poodidele Sinituote reklaambrošüüre.
„Mõnikord ilmusid ettevõtte reklaamifotodel isegi pere sõbrad. Minu ema hoolitses turunduse eest.”
Vastutus on Sinituote jaoks muutunud üha olulisemaks. 60% toodetes kasutatavast plastikust on ringlussevõetud.
Hamro-Drotz ütleb, et uued tooted sünnivad sageli igapäevaelus täheldatud probleemidest. Nii oli see ka 2009. aastal, kui ta kolis abikaasaga Genfi ja märkas, et Šveitsis pole sobivaid vahendeid autode lumest ja jääst puhastamiseks. Sinituote tootevalik sisaldas juba Kungsi kaubamärgi jääkraapse ja lumepintsleid.
„Turundus ei olnud alguses kerge. Õppisin müügijutud saksa keeles ära ja helistasin potentsiaalsetele klientidele.”
Loodus tuli appi. Kui 2010. aasta talvel tabas Alpeid tugev lumetorm, lendasid jääkraapid ja lumepuhastusharjad poelettidelt.
Johanna Hamro-Drotz asus 2018. aastal Sinituote Ltd tegevjuhi ametikohale.
Nõudepesuharjad ja padjad sobivates värvides
Uute toodete arendamisel on oluline kuulata hoolikalt tarbijaid. Muudatused ehitusmaterjalides ja arhitektuuris kajastuvad kiiresti puhastusvahendite vajadustes.
Kui 1980. aastatel oli parkett kõige populaarsem põrandamaterjal, siis nüüd on paljudes kodudes laminaat- või vinüülpõrandad. 2000. aastatel muutusid vannitoad suuremaks ja köögid elutoa pikendusteks.
„Tänapäeval hindavad kliendid isegi väikseid detaile, nagu nõudepesuharja või nõudepesulapi värvi, mis sobib kokku elutoa padjadega. Kui kodudes on suuremad avatud ruumid, pööravad inimesed täiesti teistsugust tähelepanu nende puhtusele.”
Sinituote annab tööd umbes 200 inimesele. Sirpa Heiska (ülal) ja Kati Koskinen (all) töötavad Kokemäki tehases.
1990. aastatel muutsid mikrokiudlapid puhastamise revolutsiooniliselt, kuna staatiliselt laetud materjal tõmbas tolmu ligi ega vajanud tingimata puhastusvahendeid. Mikrokiudlapid on endiselt populaarsed. Sinituote on oma toodetele välja töötanud värvikoodide süsteemi, nii et igal toal on oma kindel lapike.
„Soomes oleme loobunud väsitavast arusaamast, et puhastamine peab alati võtma tunde. Igapäevane hoolduspuhastus, kus puhastatakse väikeseid pindu ükshaaval, on muutunud tavalisemaks,” ütleb Hamro-Drotz.
„Puhastamine ja koristamine on ka viis pikendada oma kodusisustuse ja esemete eluiga.”
Ringmajandus mõjutab ka tootearendust. Mööblit ja riideid ei osteta tingimata uutena, vaid need leiavad tee kodudesse kirbuturgudelt ja kasutatud kauplustest.
„On olnud tore näha, et inimesed on hakanud vanu esemeid uuesti hindama. Nad tahavad neid hooldada ja parandada. Puhastamine ja koristamine on üks viis pikendada oma kodusisustuse ja esemete eluiga.”
Pesuvahenditabletitest tolmulappideni
Vastutus on muutunud Sinituote jaoks üha olulisemaks juhtpõhimõtteks. Kokemäki ja Akaa tehased on süsinikuneutraalsed ja 60 protsenti toodetes kasutatavast plastikust on ringlussevõetud.
„Kõige olulisem on toodete kvaliteet. Näiteks puhastuskäsnad võivad kesta umbes kakskümmend aastat, kusjuures asendada tuleb ainult nende külge kinnitatud kuluvad osad.”
Kolm aastat tagasi tõi Sinituote turule biolagunevad taimsed puhastustabletid, mille eesmärk oli vähendada detergentpudelite tekitatud plastijäätmete kogust.
„Me tahtsime arendada toodet, mida kliendid saaksid kodus vees lahustada nagu vahuva tablett. Nüüd on meil kuus erinevat puhastustabletti erinevateks puhastustöödeks ja märgistatud pudelid, mida saab uuesti täita,” ütleb Hamro-Drotz.
Jere Vihervaara täidab puhastustablette pakkemasina. 80 protsenti Sinituote toodetest valmistatakse Soomes.
Tootearendus võttis aega paar aastat ja nõudis uusi investeeringuid tehasse.
„Oli keeruline leida valem, mis ühendaks puhastusvõime, keskkonnasõbralikkuse ja mürgivabaduse. Me pidime valmistama mitmeid erinevaid versioone, enne kui olime tootega rahul.”
Lõpptulemus ületas ootused. Sinituote üldpuhastusaine võitis 2024. aastal suure tarbijalehe testi ja on saanud ka keskkonnasõbralikkuse märgise Swan.
Heli Salminen vastutab väävelhappe tootmisliini järelevalve eest.
Hamro-Drotzi sõnul on kõige rahuldustpakkuvam, kui uus toode leiab oma fännide ringi ja tarbijad leiavad selle jaoks erinevaid kasutusviise. Üks selline hitttoode on tolmumõõk, mis muudab tolmu puhastamise kitsastest pragudest lihtsaks. Puhastamisest huvitatud inimesed on libistanud oma mõõgad külmkappide alla ja õhusoojuspumpade pragudesse.
Sellest hoolimata ei ole uued innovatsioonid suutnud ületada ühte vana klassikat.
„30 aastat vana tolmukühvel ja harja komplekt on endiselt üks meie populaarsemaid tooteid. Kuigi robotpuhastusmasinad on kodudes muutunud tavaliseks, eelistavad paljud inimesed ikka veel pühkida leivapuru põrandalt tolmukühvli ja harjaga.“